Sunday, February 19, 2012

Hantar Guru BI keluar negara dikaji


Kerajaan perlu mengkaji semula cadangan menghantar guru-guru BI ke luar negara kerana hal ini melibatkan kos yang tinggi. Memetik laporan akhbar utusan Malaysia ,Kementerian Pelajaran sedang mengkaji untuk menghantar guru Bahasa Inggeris (BI) mengikuti program latihan di luar negara agar penguasaan mereka dalam bahasa itu dapat dimantapkan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, cadangan itu telah dibincangkan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan pada dasarnya beliau bersetuju.

“Mungkin dengan cara ini ia dapat memberi peluang kepada guru Bahasa Inggeris kita didedahkan dengan bahasa penutur jati di negara asal mereka dan kalau itu keadaannya, mungkin guru kita akan terdidik dengan lebih baik serta lebih yakin untuk bertutur dalam bahasa Inggeris.

“Tetapi kita kena kaji dahulu baik atau tidak perkara ini, sama ada ia libatkan kos yang tinggi atau tidak,” ujarnya ketika sesi dialog pada majlis Pemantapan Profesionalisme Warga Pendidik Negeri Kedah dan Perlis di Dewan Wawasan di sini hari ini. Baca seterusnya di sini

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...